In Medisch

Het VUmc heeft afgelopen maandag 28 mei 2018 aan alle mensen (volwassenen en kinderen) die op de wachtlijst staan een brief gestuurd. De brief bevatte de mededeling dat nu de wachtlijst steeds langer wordt de eerder aangegeven of gepubliceerde wachttijden niet kunnen worden waargemaakt. De wachttijd loopt op doordat er steeds meer verwijzingen naar het VUmc zijn en het VUmc deze groei niet meer kan bij houden. Het VUmc gaat vanaf heden ook minder mensen per maand uitnodigen voor het eerste gesprek. Dat zal de wachttijden nog verder doen oplopen. Wachttijden zullen daarmee ruim uitkomen boven de wachttijden die eerder zijn gecommuniceerd.

Op dit moment staan er meer dan 1000 mensen op de wachtlijst en is de wachttijd tot de intake opgelopen tot meer dan twee ! jaar voor volwassenen en ruim anderhalf ! jaar voor kinderen en adolescenten. Ook de wachttijd na de intake wordt steeds langer en bedraagt op dit moment al langer dan een half jaar. Ook de wachttijden voor de verdere vervolgbehandelingen worden langer.

Vanaf heden publiceert het VUmc niet meer de wachttijden op haar website. Het genderteam zal zich beperken tot het melden van de periode van verwijzing waaruit mensen nu worden opgeroepen voor de intake. Het genderteam zal ook geen planningen meer afgeven. Wat het genderteam wel publiceert is hier te zien.

Het VUmc heeft een informatienummer geopend om vragen te beantwoorden 020 444 27 30

Hoe heeft het zover kunnen komen?

Daarvoor zijn verschillende redenen. Bekend is dat de wachttijden bij het VUmc en ook bij het UMCG al jaren lang zijn, 9 maanden tot een jaar waren geen uitzondering. Bekend is ook al jaren dat het aantal verwijzingen toe neemt. Al sinds de oprichting van Transvisie staat het onderwerp wachttijden op de agenda in al haar overleggen met de zorgverleners (VUmc en UMCG), zorgverzekeraars, toezichthouders, ministerie van VWS en Tweede Kamer. Ook andere organisaties als: TNN, COC, Principle 17, hebben regelmatig aandacht gevraagd voor de wachttijdenproblematiek. Helaas is daar nooit echt adequaat op gehandeld, ook niet door de politiek.

Ten lange leste heeft Transvisie in oktober 2017 het initiatief genomen om alle huidige zorgverleners uit te nodigen, om in een of meer werksessies, in onderling overleg te komen tot oplossingen. Er zijn een aantal bijeenkomsten geweest, maar helaas is de periode nog te kort om resultaat te verwachten.

Het bestuur en de andere medewerkers van Transvisie vinden het vreselijk dat ondanks al haar inspanningen het probleem van de wachttijden nog altijd niet is opgelost; dat het probleem niet kleiner, maar alleen maar groter is geworden. Als geen andere weet iedereen bij Transvisie wat dit betekent voor alle mensen die al op de wachtlijst staan of die op het punt staan om zich aan te melden. Wat het betekent voor de ouders om te zien dat ze met hun kind, dat aan de vooravond van de puberteit staat, geen kant uit kunnen. Transvisie blijft strijdbaar en zal al haar middelen blijven inzetten om dit probleem opgelost te krijgen. Momenteel wordt de verdere strategie bepaald.