bestuur

Op deze pagina wordt op de onderstaande tabbladen ingegaan op het bestuur van Transvisie, de besturing van de organisatie, de strategie van Transvisie, het beleid en de uitvoering en verantwoording, de medewerkers, de middelen en ANBI.

Bestuur

Het bestuur bestaat statutair uit tenminste 3 bestuurders (voorzitter, secretaris, penningmeester) (Statuten artikel 3, eerste lid onder a), waarvan tenminste twee/derde van het aantal bestuurders een ‘afwijkende genderidentiteit heeft, of naasten zijn van ‘zo’n personen (Statuten, artikel 3, eerste lid, onder b). De functies secretaris en penningmeester kunnen in één persoon worden verenigd (Statuten, artikel 3, tweede lid). Bestuurders worden benoemd voor een periode van 4 jaar en zijn onbeperkt herbenoembaar (Statuten artikel 3, derde lid). Er is een rooster van aftreden (Statuten, artikel 3, derde lid).

De bestuursleden zijn ieder verantwoordelijk voor een of meer portefeuilles. Een portefeuillehouder kan een (deel)taak uit zijn portefeuille laten uitvoeren door een ander bestuurslid of onder zijn verantwoordelijkheid laten uitvoeren door een coördinator, een commissie of een poule van medewerkers.

Transvisie heeft gekozen voor een bestuur van 5 leden. Het bestuur bestaat uit:

Lisa van Ginneken (Voorzitter)

Portefeuille: Voorzitter, Belangenbehartiging individueel en collectief (contacten met andere organisaties als: zorgverleners, ministeries, toezichthouders, zorgverzekeraars, zusterorganisaties, etc. / Zorgstandaarden / Contacten met de pers/media E-mail: voorzitter@transvisie.nl

Jean Lautenslager (Secretaris)

Portefeuille: Secretaris, Informatievoorziening (website, sociale media, drukwerk, nieuwsbrieven), voorlichting en communicatie (w.o. huisstijl) E-mail: secretaris@transvisie.nl

Vacature (Penningmeester)

Portefeuille: Penningmeester, Bedrijfsvoering (financiën, medewerkers, huisvesting, ICT, onderzoek en kwaliteit) E-mail: penningmeester@transvisie.nl

Petra van Dijk (Algemeen bestuurslid)

Portefeuille: Lotgenotencontact en penningmeester a.i., E-mail: petra@transvisie.nl

Vacature (Bestuurslid fondsenwerving)

Portefeuille: Fondsenwerving (subsidies, fondsen en donaties)

Besturing

Patiëntenorganisatie Transvisie is op 26 maart 2010 opgericht met als rechtsvorm een stichting (statuten-2013). Een stichting heeft geen leden. Transvisie heeft een aantal wettelijke en statutaire taken (kerntaken) en aantal taken inzake de bedrijfsvoering t.b.v. de organisatie zelf

  • Kerntaken: wettelijke en statutaire taken, bestaande uit: organiseren van lotgenotencontact (onder andere door zelfhulpgroepen), geven van informatie en behartigen van belangen.
  • Bedrijfsvoeringstaken: ondersteunende taken om de wettelijke taken te kunnen uitvoeren, zoals: huisvesting, ict, medewerkersbeleid, fondsen- en donateursbeleid, financiën.

Er is gekozen voor een besturingsmodel waarbij het bestuur als collectief verantwoordelijk is voor de strategie en het beleid van de organisatie.  Kerntaken en bedrijfsvoeringstaken zijn ondergebracht in vijf portefeuilles, te weten: lotgenotencontact, informatievoorziening, belangenbehartiging, bedrijfsvoering en fondsenwerving. Elk bestuurslid draagt de verantwoordelijkheid voor een of meerdere portefeuilles, het beleid, de uitvoering en verantwoording daarvan. De uitvoering van de werkzaamheden binnen een portefeuille vindt plaats door of namens de portefeuillehouder door een of meer medewerkers. De portefeuillehouder kan zich (per deelgebied) laten ondersteunen door een coördinator, een commissie, of een of meer medewerkers.

Beleid en uitvoering

Om de visie en missie van Transvisie te kunnen realiseren, moeten de kerntaken goed en zorgvuldig worden uitgevoerd. Bij het uitvoeren van de kerntaken onderscheiden we vier fasen: strategische fase, beleidsfase, uitvoeringsfase en verantwoordingsfase.

  • Strategische fase: In de strategische fase worden (beleids)keuzes op hoofdlijnen, veelal voor langere tijd gemaakt. Dit is bij uitstek een taak van het bestuur als geheel.  Alle strategische vraagstukken worden aan het bestuur voorgelegd.  De strategische beslissingen vormen het uitgangspunt voor beslissingen die verder in de beleidsfase genomen worden.
  • Beleidsfase: In de beleidsfase worden beleidskeuzes voor de bestuursvergadering ter besluitvorming voorbereid dan wel worden (strategische) besluiten van het bestuur vertaald naar de uitvoering. De betreffende portefeuillehouder in het bestuur stuurt dit proces. Afhankelijk van de inhoud en omvang van zijn portefeuille kan hij delen daarvan opdragen aan een of meer medewerkers.
  • Uitvoeringsfase: In de uitvoerende fase wordt het vastgestelde beleid uitgevoerd door de organisatie.
  • Verantwoordingsfase: Jaarlijks leggen de portefeuillehouders verantwoording af aan het bestuur over het gevoerde en nog te voeren beleid. Uiterlijk in maart wordt het jaarverslag over het voorgaande jaar opgesteld. Iedere portefeuillehouder doet verslag van de activiteiten die in zijn portefeuille zijn uitgevoerd.
  • Eind van het voorgaande jaar dan wel aan het begin van het betreffende jaar wordt jaarplan voor dat jaar opgesteld. Iedere portefeuillehouder doet verslag van zijn plannen voor dat jaar. Het bestuur legt verantwoording af aan de subsidieverlener in de jaarlijkse subsidieverantwoording en aan de donateurs en medewerkers in de medewerkers- en donateursbijeenkomst van maart.
Medewerkers

Alle werkzaamheden bij Patiëntenorganisatie Transvisie worden uitgevoerd door vrijwilligers. Er werken ca. 70 medewerkers volledig op vrijwillige basis. Wat ze met elkaar gemeen hebben is hun ervaringsdeskundigheid, hun gevoel van saamhorigheid en hun enthousiasme om mensen te helpen.

Onderstaande werkzaamheden worden door de verschillende medewerkers uitgevoerd. Onder de hyperlink is de functieomschrijving te vinden:

Transvisie is steeds op zoek naar gemotiveerde medewerkers. Wil je wat doen? Heb je tijd? Ben je op de een of andere wijze ervaringsdeskundig? Kijk op onze pagina ‘vacatures‘ en meld je aan als medewerker. Ook als er niet direct een passende vacature bij zit, horen we graag van je.

Vrijwilligerswerk bij Transvisie is niet vrijblijvend. Wanneer je besluit om bij ons te werken, dan willen we graag weten voor hoeveel tijd en op welk terrein je je wilt inzetten. Daarom krijgen al onze medewerkers een gesprek en vervolgens een contract aangeboden. In het contract staan de wederzijdse rechten en verplichtingen beschreven.

Het contract is een voorwaarde van onze verzekeraar. Als het contract is gesloten is de medewerker tijdens zijn/haar activiteiten voor Transvisie verzekerd tegen aansprakelijkheid.

Als medewerker krijg je alle ruimte om je te ontwikkelen in je werk en krijg je de ruimte om mee te denken in het beleid van de patiëntenorganisatie. We organiseren drie maal per jaar een medewerkersbijeenkomst voor alle medewerkers, waarin naast informatievoorziening scholingsactiviteiten worden aangeboden. Een aantal keren per jaar wordt er een nieuwsbrief uitgegeven voor en door de medewerkers, de donateurs en andere geïnteresseerden.

Transvisie heeft ten behoeve van de organisatie en het handelen van de medewerkers een gedragscode en integriteitsbeleid vastgesteld. Beide zijn te vinden en te downloaden op het tabblad ‘Beleid en uitvoering’.

Middelen

De financiële middelen van Transvisie bestaan uit: een subsidie van het fonds PGO (ministerie van VWS), bijdragen van de donateurs (zie onze pagina ‘donateurs’, giften en in geringe mate de verkoop van producten en diensten.

ANBI

Patiëntenorganisatie Transvisie heeft de Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) status.

De ANBI-status heeft in de praktijk een aantal voordelen voor zowel Transvisie, als voor de vrijwillige medewerkers of donateurs. Organisaties voor goede doelen, met een ANBI status zijn volledig vrijgesteld van schenkbelasting en erfbelasting. Deze organisaties hoeven geen schenkbelasting te betalen over een gift of over uitkeringen die zij in het algemeen belang doen. Ook betalen geen erfbelasting over ontvangen erfenissen (bv. als Patiëntenorganisatie Transvisie wordt opgenomen in een testament). Medewerkers of donateurs die een gift (bv. niet uit betalen reiskosten) of donatie doen aan Transvisie kunnen deze in een aantal gevallen aftrekken bij de inkomstenbelasting.

De belastingdienst onderkent twee soorten giften: gewone giften en periodieke giften. Gewone giften kunnen worden afgetrokken bij de inkomsten belasting. Hiervoor geldt een drempel en een maximum bij de aftrek. Periodieke giften zijn giften waarvoor een onderhandse schenkingsakte wordt opgemaakt, waarin staat dat jaarlijks een x-bedrag van ongeveer gelijke grootte wordt geschonken voor de duur van tenminste 5 jaar. De belastingdienst heeft hiervoor een formulier opgesteld. Voor periodieke giften gelden geen drempels of maxima bij de aftrek voor de inkomstenbelasting. Zie verder de informatie van de belastingdienst over dit onderwerp. E.e.a. geldt ook voor giften in natura.

Gegevens over de ANBI-status:

Naam Stichting Transvisie centrum voor genderdiversiteit, h.o.d.n. Patiëntenorganisatie Transvisie
RSIN (Fiscaalnummer) 822264031
Nummer KvK 34388374
Bestuur Zie onder Besturing en Bestuur
Beloningsbeleid Alle werkzaamheden worden uitgevoerd door onbezoldigde vrijwilligers
Beleidsplan Zie onder Jaarplannen
Doelstelling Behartigen van de belangen van personen met een afwijkende genderidentiteit en hun naasten
Verslaglegging Zie onder Jaarverslagen
Financiële verantwoording Zie onder jaarverslagen